Jdi na obsah Jdi na menu
 


Logo Facebooku

Typ společnost s ručením omezeným
Založeno Cambridge, Massachusetts
(1. února 2004)[1]
Ústředí Palo Alto, Californie
Dublin, Irsko (mezinárodní ústředí pro Evropu, Afriku a Střední východ)
Klíčoví lidé Mark Zuckerberg, zakladatel a CEO
Dustin Moskovitz, spoluzakladatel
Sheryl Sandberg, COO
Matt Cohler, Manažer pro strategii a obchod
Chris Hughes, spoluzakladatel
Hodnota $2 miliardy USD (2009 odhad)
Zaměstnanci 700+ (listopad 2008)[2][3]
Webová stránka www.facebook.com
Typ stránky sociální síť
Registrace povinná
Dostupné jazyky 64 jazyků včetně češtiny k 23.7.2009
Spuštěno Únor 2004
Současný stav aktivní
Historie

Facebook byl založen Markem Zuckerbergem, bývalým studentem Harvardovy univerzity. Původně byl tento systém omezen jenom pro studenty Harvardovy univerzity. Během dvou měsíců byl rozšířen na některé další, které patří do tzv. Ivy League a již do konce roku byly připojeny další univerzity. Nakonec byl přístup otevřen pro všechny uživatele s univerzitní e-mailovou adresou (.edu, ac.uk, ...) nebo pro některé zahraniční schválené univerzity, v Česku k prvním otevřeným vysokým školám patřila Masarykova univerzita. Od 27. února 2006 se začaly do systému připojovat některé nadnárodní obchodní společnosti. Od 11. srpna 2006 se může dle licence používání připojit kdokoli starší 13 let. Uživatelé se v systému mohou připojovat k různým skupinám uživatelů, kteří působí například v rámci jedné školy, firmy nebo geografické lokace.

Začátkem prosince 2007 se stal Facebook se svými 57 milióny aktivními členy stránkou s největším počtem uživatelů mezi studentskými weby. Od září 2006 do září 2007 se Facebook dostal z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími stránkami světa. V USA je Facebook jedničkou pro on-line sdílení fotografií s více než 60 milióny nahraných fotografií týdně.[4] Společnost Facebook vydělává hlavně na reklamách na stránkách, které jsou přesně cíleny podle zájmů uživatele a jeho chování na stránkách samotného Facebooku. Hodnota společnosti byla v roce 2006 odhadována na 100 miliónů USD.[5] Podle serveru TechCrunch, mělo v roce 2005 na Facebooku profil 85 % studentů amerických univerzit, z nichž se 60 % přihlašovalo denně, 85 % alespoň týdně a 93 % alespoň jednou měsíčně.[6]

Jméno serveru vzniklo z papírových letáků zvaných Facebooks, které se rozdávají prvákům na amerických univerzitách. Tyto letáky slouží k bližšímu seznámení studentů mezi sebou.

Fotky (Photos)

Tato aplikace, která byla vyvinuta přímo autory systému Facebook, umožňuje sdílet fotografie na sociální síti Facebook. Upload fotografií je řešen přes javový applet, statickou stránku s formulářem nebo pomocí externích aplikací. Jedna galerie fotografií může mít prozatím maximálně 200 fotografií, ale počet galerií na jednoho uživatele k březnu 2010 není omezen. Na fotografiích můžete jednoduše označovat své přátele, kteří pak dostanou oznámení, že se na dané fotce nacházejí.

Videa (Video)

Tato aplikace je určená pro sdílení videa mezi přáteli. Jedno video může mít maximálně 1024 MB a může být maximálně 20 minut dlouhé. Videa se dají jednoduše prohlížet pomocí technologie Flash a podobně jako v aplikaci Fotografie zde můžete označovat svoje přátele.

Události (Events)

Tato aplikace je určena pro plánování událostí nebo jakýchkoliv akcí. Umožňuje nastavit mnoho informací o akci, zvát přátele na akce nebo akci zveřejnit. K akci lze přidávat další multimediální obsah.

Zeď (Wall)

Každý uživatel má v profilu The Wall, na kterou mu ostatní uživatelé mohou psát vzkazy a zobrazují se zde v podstatě všechny děje v sociální síti Facebook. Na Wall se dá vkládat i další multimediální obsah.

 Dárky (Gifts)

Uživatelé si mezi sebou mohou posílat virtuální dárky, které představují vektorové obrázky. Jeden dárek stojí $1.

 Bazar (Marketplace)

Bazar slouží k vkládání inzerátů, výměně a prodeji různých věcí. Tato služba je mezi uživateli velmi rozšířená.

 Šťouchnutí (Poke)

Každý uživatel může své přátele jenom tak "šťouchnout". Je to funkce bez viditelného užitku, ač velmi oblíbená mezi uživateli. "Šťouchnutí" se interpretuje různě, především jako snahu o upoutání pozornosti. Existuje spousta podobných aplikací jako např. X Me dovolující libovolnou akci jako "Obejmutí"(Hug), "Polibek"(Kiss) nebo "Zlechtání"(Tickle). Další podobné aplikace dovolují uživatelům si mezi sebou posílat různé předměty jako různé druhy alkoholu (Booze Mail), rybičky v akváriu (My Aquarium) nebo třeba různé druhy mimozemšťanů (My Solar System).

 Možnosti pro firmy

Firmy mohou na Facebooku zakládat oficiální stránky ("Pages"), díky kterým mohou komunikovat se svými příznivci ("Likers", dříve "Fans"). Ke komerčním účelům je možné na Facebooku využívat také PPC reklamu - textové inzeráty doplněné o obrázek. Při dostatečně velké útratě mohou firmy na Facebooku nakupovat i bannery. Tento způsob inzerce je ale teprve na začátku, mediálním zastoupením pro Facebook je v ČR agentura Arbo Interactive.

Více na http://cs.wikipedia.org/wiki/Facebook a samotný FACEBOOK najdeš na adrese www.facebook.com 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář